Bokcirkelträff #2 - "Bestiarium"

47841-6


I somras läste jag en kurs i Ungdomsfiktion på universitetet här i Umeå. När den var slut var vi några stycken som tyckte det vore roligt att träffas igen och diskutera böcker. I höstas bestämde vi oss därför för att läsa "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist, men när vi träffades var vi bara tre personer som dök upp. Lite synd att vi var så få, men vi hade hur som helst jättetrevligt. Boken är verkligen att rekommendera, det är en av de bästa moderna svenska romaner jag läst.

Sen gick det några månader, men strax efter nyår bestämde vi oss för att ge den här bokcirkeln en till chans. Så idag har vi träffats några timmar och denna gång var vi fem personer som fikade och pratade om Mare Kandres "Bestiarium". Det var lika trevligt som förra träffen, så nu har vi bestämt oss för att göra det här till en regelbunden grej. Datum är redan satt och böcker valda inför nästa träff.

Det känns jättebra att ha en anledning att läsa böcker, annars har man så mycket annat att göra att det kan ta tid att plocka upp den där boken man länge tänkt ge sig på. Och oftast när man läst en bok vill man ju diskutera den med andra, så att vara med i en bokcirkel ger också den möjligheten.

"Bestiarium" av Mare Kandre skulle jag definiera som en postmodern gotisk fantasy. Romanen handlar om Doré, en ung man i 1800-talets London vars mor legat i koma i tio år. När modern dör utlöser det något hos Doré och det är oklart om det som följer verkligen händer eller bara är en dröm eller ett drogrus. Det är hur som helst en mörk historia, mycket detaljrik och samtidigt orealistisk. Jag gillade inte riktigt Kandres stil och språk, men själva innehållet var tilltalande. En bok som berör.

Till nästa träff, den 19 mars, ska vi läsa årets Augustprisvinnare, "Den amerikanska flickan" av Monika Fagerholm (Årets svenska skönlitterära bok), "Eddie Bolander och jag" av Bo R Holmberg (Årets svenska barn- och ungdomsbok), samt en bok som heter "Parfymen" av Patrick Süskind. Jag ser fram emot att läsa dem alla! :)

Kommentarer
Postat av: Syster

"Den amerikanska flickan" är jag också sugen på! :)

2006-02-12 @ 23:08:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback