The CW

Veckans (årets!) största nyhet i tv-världen är utan tvekan det faktum att de amerikanska tv-kanalerna UPN och The WB kommer att upphöra, och istället slås samman till en helt ny kanal - The CW. Dawn Ostroff, tidigare chef för UPN, kommer att dra i trådarna på den nya kanalen.

Den här nyheten har fått hela fandom-världen för tv-serier att först stanna upp och tappa hakan, för att sedan plocka upp den och vilt börja diskutera vad man tror kommer att hända nu. Speciellt fans av serier som Veronica Mars (UPN) och One Tree Hill (The WB), som inte har världens bästa tittarsiffror men ändå är väldigt omtyckta. Jag är ett av de VM-fans som pustar ut en aning när det i pressen och från The Power That Be's håll pratas om att para ihop VM med Gilmore Girls. Det vore förstås en utmärkt idé!

Själv är jag en trogen tittare till många WB/UPN-serier... Veronica Mars, One Tree Hill, Gilmore Girls, Supernatural, Smallville... och de uttalanden jag läst från Dawn Ostroffs håll verkar lovande för den här typen av serier. Den nya kanalen kommer att rikta sig mot "young adults", åldersgruppen 18-34, precis som UPN och The WB... men den stora skillnaden är att de två små tv-kanalerna nu kommer att bli en större kanal som når fler tittare och som kan bli en större konkurrent till stora kanaler som Fox (ondskan personifierad), ABC, NBC, osv.

Jag ser fram emot maj, då schemat för hösten kommer att presenteras, och september, då det är premiär för The CW. Vissa tv-produktioner kommer att läggas ned medan andra, både nya och gamla, kommer att få tummen upp... och det lär bli både glada och sura miner från olika håll... men det här är hur som helst en spännande tid att vara del av tv-fandom-världen!

Kommentarer
Postat av: Agneta

Allvarligt, du ser en UPN-serie och hundra WB-serier. WB är en mycket bättre kanal. De har bättre serier och fler serier. Att kanalerna slås ihop kan bli bra men blir det ungefär 50% UPN och 50% WB så är det många bra WB-serier som kommer att dö. Det verkar inte lovande att UPN chefen kommer att styra allt heller. Jag vill inte ha tusen realityserier eller "sport" på CW.

Hehe. Ville bara kommentera din blogg. Och vilket ämne bättre än det här? ;) Hoppas att du har det bra hemma med alla katter. Vi hörs!

2006-02-03 @ 14:02:22
Postat av: Malin

Och så ser jag inte din kommentar förrän nu, hehe. Tvärtemot som vanligt. :P

Äsch, jag tänker ju inte bara på nuvarande serier. UPN har sedan inköpet av Buffy och Roswell haft en växande historia av att rikta sig till publiken "young adults", med serier som dem och t.ex. Jake 2.0, As if (som jag själv däremot inte följt), Wolf Lake, Haunted, Kevin Hill, Veronica Mars... och en av de få realityserier jag följt, Amish in the City, samt kvalitets-sitcoms som Everybody Hates Chris.

Men jag håller med om att det finns nackdelar med UPN också, från vårt perspektiv, i och med framför allt deras profilering som "brottningskanalen". Sport. Urk. Och det kommer tyvärr att leva vidare på The CW, det har de redan uttalat sig om.

2006-02-12 @ 20:17:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback