Skyltsöndag

Satte mig på en buss in till stan för att träffa Lena, en kompis från Boden som också emigrerat till Umeå. Men Skyltsöndag här visade sig inte alls vara lika bra som därhemma. Jag är van vid snöiga gator, eldar som brinner överallt, ett överflöd av tomtar och en liten vintermarknad. Samma docktomtar som varje år sätts fram i skyltfönstren och ligger och snarkar högt eller står och sågar ved. Bodensarna vet att man kan spela på chokladhjulet i Folkets Hus och att i Stadshuset finns det glögg, pepparkakor och fiskdamm. Fast det är klart att det är barndomens Skyltsöndag jag beskriver då - allt är inte lika magiskt idag.

Jag och Lena satt länge inne på Wayne's, fikade kaffe och morotskaka med lime/vaniljkräm. Dämpad belysning och tända ljus gjorde det riktigt mysigt. Sen gick vi och lyssnade på en kör som sjöng jullåtar mitt i centrum. Inte en snöflinga någonstans, människor som stressade förbi, och ljudet skar sig i högtalarna när kören försökte göra sig hörd. Lena fick ett sms från någon som efter en lång, mystisk uppbyggnad avslöjade att tomten inte finns på riktigt. Det kändes som en passande kommentar till hela Skyltsöndag-upplevelsen.

Nej, man får nog göra sina egna julförberedelser istället. Nu ska jag gräva fram julsaker ur kartonger, hänga glitter från taket, sätta fram ljuslyktor och min elektriska, färgskiftande tomte. Go X-mas!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag förstår vad du menar! Ingen julstämning här heller på skyltsöndag. I vanliga fall kan ju föräldrarna dra sina barn i pulkor, men i år har det bara regnat, regnat och regnat!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback