Skolbesök och Ikea

Är hemma i Boden nu och hjälper till med att städa och laga mat inför pappas 50-årsfest i morgon. Vi har öppet hus, så man vet aldrig hur många som dyker upp. Grannar och vänner och bekanta. Förhoppningsvis folk från byn som man inte träffat på många år.

Igår följde jag med min storasyster Jenny en förmiddag i skolan. Hon är högstadielärare och just nu har hennes niondeklassare i svenska film som tema. Så jag var med dem en lektion, berättade om vad en manusförfattare gör och lite om hur man gör film i Sverige. Jättekul att se hur högstadieungdomar ser ut idag! Och det fanns några riktigt filmintresserade i den klassen, så det var roligt att få uppmuntra dem att syssla med film. Bra för dem att få se att det är riktiga, vanliga människor som skriver filmerna de ser. ;-) Jag var med på en franskalektion med en klass sjuor också, lekte lite extrafröken. Det var en imponerande samling trettonåringar - jätteduktiga på franska! Jag förstår att min syster trivs med sitt lärarjobb, med så många härliga ungdomar omkring sig varje dag.

I tisdags följde jag mina föräldrar på en dagstur till Haparanda och Ikea. Och en sväng över gränsen till Torneå, Finland. Det blev en lång dag, men kul att få besöka det nybyggda Ikea. Intressant att se hur radikalt det kan förändra en stad... alla människor från båda sidor landsgränsen som dras dit, fler butikskedjor, nya byggen på gång överallt.

47841-83

47841-82

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback