Buffyvänner

Tack vare mitt Buffy-beroende har jag fått många nya vänner. Det blir så när man hänger på olika forum varje dag och pratar med folk där som blir del av ens vardag. Här i Umeå finns ovanligt många likasinnade Buffy-fantaster, så vi har sett till att ha ganska många träffar det senaste året där vi varit ett tjugotal deltagande... först var vi bara hemma hos mig och lärde känna varandra, men det har växt till att vi bl.a. varit ute och grillat. I höstas var vi och åt pizza och bowlade tillsammans, men sedan dess har vi inte hunnit ses. Så det var på tiden att göra något åt det!

Det fina tillfället för en återförening kom igår, då Joss Whedons film Serenity äntligen kom till en biograf här i Umeå. Vi var tolv personer som sågs på en snabbmatsrestaurang några timmar för lite catching-up innan det bar av till bion. De flesta av oss hade redan sett filmen, men var ändå ivriga att se den igen på stor duk! Själv köpte jag dvd:n strax innan jul, plus att jag varit på bio i Luleå och sett den. Men det är en film som blir bättre och bättre för varje gång man ser den!

Serenity är underhållande, karaktärsdriven sci-fi-action med western-influenser. Filmen bygger på den kortlivade tv-serien Firefly, som rekommenderas varmt. Inga aliens någonstans, smutsiga rymdskepp, medvetet skakiga specialeffekter (hur realistiskt är det när allting är skinande och perfekt?), en framtidsvision av ett mångkulturellt samhälle där stormakterna USA/Kina är mest framträdande... och framför allt är det gruppen huvudkaraktärer som engagerar. Och Joss Whedons karaktäristiska smarta dialog och oväntade vändningar!

Nu har vi i Umeå-Buffy-gänget hur som helst bestämt oss för att ses igen om bara två veckor, en lördagkväll hemma hos en av tjejerna som nyligen flyttat till samma kvarter som mig. Och det talas om att ha en pokerkväll snart också. Jag kan inte spela poker så bra, men ska se till att lillebror lär mig några knep innan dess. ;)

I kväll fick jag dessutom ett roligt samtal från Stockholm, där 25-30 pers från ett av forumen har träff i helgen. Jag fick bl.a. lyssna till lite sangria-influerad skönsång från en av tjejerna, som faktiskt fick mig att önska att jag kunde varit där. Men det gänget ska låna ett hus i Västervik en helg i augusti, så jag kanske kan ta mig dit för att träffa dem då. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback