Bloggtips: Henry Jenkins

Henry Jenkins är en självutnämnd aca/fan. Han förklarar termen med: "Basically, it is a term I made up some years ago to refer to people like myself who have one foot in academia and one foot in fandom." Han är dels professor (humanistiska studier, litteratur, media... typ nåt sånt) på MIT i USA, och dels är han del av fandomvärlden.

Jenkins besökte Umeå universitet för ungefär 1½ år sen och föreläste om bl.a. konvergenskulturer. Jag och min klass hade därmed turen att höra honom prata om interaktiv media och hur dagens fans är hur framtidens konsumenter kommer att se ut, osv. Väldigt intressanta grejer. Och numera har Jenkins en egen blogg, där han skriver om just de ämnena. Den senaste tiden har han t.ex. följt utvecklingen av internet-marknadsföringen av filmen Snakes on a Plane (och han får självklart in en del jämförelser med Joss Whedons Serenity ;-) ). Är man intresserad av fankulturer och media, och står ut med lite akademiskt språk, så är bloggen mycket läsvärd.

Jenkins blogg

Andra Jenkins-relaterade läsvärda länkar jag har bland mina favoriter är:
"The Monsters Next Door": En uppsats i form av en dialog mellan Jenkins och hans son, där de utgår från tre Buffy-avsnitt för att diskutera generationsskillnader och moralpanik.

"Digital land grab": Om copyright och fankulturer. Skriven år 2000, men verkligen ett aktuellt ämne idag.

"Professor Jenkins Goes to Washington": Hans egen berättelse om hur han kort efter skolskjutningarna i Columbine talade inför kongressen i USA, till fördel för de ungdomar som tillhör subkulturer.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Tänkte tillägga att Jenkins bok Textual Poachers är väldigt bra om man vill läsa in sig på hur fans använder sig av populära texter, med ett visst fokus på Star Trek. Och den är väldigt lättläst (inte så akademisk). *fangirls Jenkins*

Eh... Finns du på msn? Hur gör du med ditt flow chart? Jag vet inget om mitt user interface! *paniiik*

Postat av: Malin

fia: Har varit mer eller mindre internetlös hela dagen, tillbaka i Boden som jag nu är. Jag har gjort jättefula (verkligen, man skrattar) bilder av user interface och flowcharten. Scannat in och klistrat in i dokumenten. Känner jag mig nere nån gång vet jag att jag kan öppna dem och få en skrattattack. Jag ritade en hare. *rolleyes*

2006-08-26 @ 00:45:57
Postat av: Sofia

heh... jag gjorde lite tabeller och linjer och har ingen aning om de betyder något för någon annan än mig... Pratade med Magnus och fick kika på hans flowchart. OMG! Hans ser typ proffesionellt ut... Gjorde du bilder av user interface också? jag skrev saker. Nu när jag tänker efter låter ditt sätt smartare :P Hälsa Boden! :)

2006-08-27 @ 19:49:27
URL: http://storkamp.livejournal.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback