Orangutang in the City

Är det bara jag som tycker att talande djur är underskattade? Jag antar att jag är lite i minoritet som alltid varit fascinerad av talande djur. På film. (Och i verkligheten om det kommer från oväntat håll - de flesta vet t.ex. inte att skator kan lära sig att tala..!) Men djuren får inte se datoranimerade ut (à la Stuart Little), då faller trovärdigheten. Men Babe! Wow. Ja, grisen... Jag minns att jag såg första filmen på bio för ungefär tio år sen (med min lillebror och våra föräldrar, som gjorde märkliga miner varje gång de tre mössen började sjunga). Jag föll genast för den modiga lilla grisens charm, men av någon anledning kom jag mig aldrig för att se film nummer två när den kom några år senare. Inte förrän häromkvällen, efter ett eBay-köp uppmuntrat av en Buffyforumvän som insisterade på att tvåan är bättre än föregångaren.

Babe: Pig in the City. Whoa. Vilken film! Den hamnar på topp fem av filmer jag sett i år. (I sällskap med Serenity, Brokeback Mountain, franska versionen av Pingvinresan.... och möjligen Grizzly Man och The Road to Guantánamo... ej medräknat omtittar av mina favoritfilmer... och ja, jag kan räkna till fem, men vanligt räknande gäller inte när man gör film/serie-listor.)

Det jag förväntade mig av Pig in the City: Talande djur. Söt historia om en gris som åker till stan. Med talande djurkompisar.
Det jag inte förväntade mig av Pig in the City: Smart, fyndig, oförutsägbar, stundtals poetisk dialog. Starka karaktärer som driver historien framåt. Ständiga mörka undertoner! Att "stan" är en fantastisk blandning av alla möjliga europeiska städer. Scenografi som kan gå en rond mot Moulin Rouge. Musik som är som musik för öronen. Foto som stundtals fick mig att gapa lite (delvis för att jag inte förväntade mig så mycket vackert och imponerande kameraarbete). Schimpanser! En orangutang! osv. osv.

Orangutangen, Thelonius, är en av de mest fascinerande karaktärer jag sett på film. Tror rentav jag måste se om filmen i kväll för att få se alla hans scener igen - jag hittar otroligt nog inga screencaps av honom på nätet. Däremot läser jag att det finns folk som inte ser Babes charm... men dessutom att Babe: Pig in the City var semifinalist för Bästa Film-Oscarsnomineringarna 1998, och über-filmkritikern Roger Ebert gav den 4/4 stjärnor och hade den på sin Topp 10 för det året. Ibland känns det bra att få medhåll när man prisar något. ;-)

Allvarligt, hur ofta får man chansen att höra en pitbullterrier säga: “A murderous shadow lies hard across my soul.”? Och nu har jag själv gjort en screencap av ett av mina favoritögonblick, självklart med orangutangen Thelonius...

47841-34



Kommentarer
Postat av: Jenny

På tal om orangutang, har du sett bang bang orangutang??? Den verkade helmysko, vi orkade bara se halva. Peter ville dock se om den, måste fråga VAD det var som var så bra med den? *fniss*

2006-08-07 @ 20:30:34
Postat av: Malin

Siss: Hihi, nä, inte sett den. Men kul att Peppen gillade den.

2006-09-26 @ 12:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback