Tv-kanalernas filmfnatt

Jag upptäckte precis att det är en rad bra filmer på tv i kväll. Problemet för mig lär bli att välja vilka av dem jag helst vill se om precis när de börjar... val i förhand är jag inte så bra på, det brukar bli bättre när jag bestämmer mig i sista sekunden.

I am Sam: Amerikanskt drama, 2001. Filmen som introducerade Dakota Fanning för världen och gav Sean Penn en välförtjänt oscarsnominering för bästa skådespel. Det lustiga är att jag och Sofia pratade om den här filmen igår kväll och jag sa att hon borde se den (utan att veta att den skulle gå på tv i kväll). Själv har jag sett den 3-4 gånger. Det som gör filmen så bra är det suveräna skådespelet, det härliga Beatles-cover-soundtracket (som jag förresten köpte för ett par år sen), och till viss del den fascinerande handlingen om en man med en sjuårings intelligens vars dotter fyller sju år och därmed blir smartare än honom. Sean Penn är bra på att spela förståndshandikappad och Dakota Fanning är bra på att vara lill-gammal. ;-)
TV4+, 20:00-22:00.

Guds stad/Cidade de Deus: Brasilien, 2002. Fernando Meirelles film om pojkar som växer upp bland gatugäng i Rio de Janeiro. Den här har jag bara sett en gång, så mitt minne av den är lite suddigt. Men jag minns att den handlar om en pojke som väljer att bli fotograf när andra pojkar i det farliga stadskvarteret går vägen direkt in i gängen och knarkhandeln. Det som sticker ut med den här filmen är framför allt det snygga fotot och regin... och klippningen, som också är speciell. Hm... det lutar nästan åt att jag borde se om den här.
SVT2, 21:15-23:20.

Bowfinger: Amerikansk komedi, 1999. Åh, vad jag älskar den här filmen! Det har kanske delvis med min Steve Martin-besatthet att göra, men den är definitivt min favoritkomedi! Steve Martin har nämligen både skrivit manuset och spelar huvudrollen. Hela filmen är egentligen något av en parodi på Hollywood och filmskapande. Oj oj oj, den här ser jag om varje gång den är på tv även fast jag har den i min egen filmhylla... och nu känner jag att jag måste se den i kväll också (har slutat räkna, men det blir väl 10-15:e omtitten nu). Och jag börjar skratta bara jag tänker på handlingen: Bobby Bowfinger (Steve Martin) är en b-filmproducent som lurar alla omkring sig - inklusive ett stort filmbolag, sina skådespelare och sitt inspelningsteam - att han lyckats få ombord superstjärnan Kit Ramsey (Eddie Murphy) på sitt nästa filmprojekt. Det har han i själva verket inte, men han spelar ändå in filmen och förföljer Kit Ramsey och utsätter honom för dolda kameror och filmscener om aliens som invaderar. Kit Ramsey i sin tur är djupt paranoid och blir övertygad om att allting är på riktigt. *asg*
Kanal 5, 22:50-00:50.

Ha! Nu när jag tittar närmare på tiderna, som jag direkt såg krockade med varandra, så inser jag att jag kan se I am Sam och Bowfinger, samt spela in Guds stad och se den i morgon. The power of technology! ;-)

Kommentarer
Postat av: Dan

Mm, Guds Stad är tung. Riktigt tung. De andra har jag inte sett... Hehe, så du gillar Steve Martin alltså? Har du sett Raka spåret till Chicago med honom och John Candy? Det är nog en av mina favoriter med Steve Martin.

Postat av: Malin

Dan: Nope, den har jag inte sett, men den hamnar på "Att se"-listan. ;)

2006-07-14 @ 01:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback