Vive la France!

47841-27

Lille, Frankrike, november -05. Det man ser skuggan av på pelaren med statyn är inget mindre än...

47841-28

...ett megastort pariserhjul! Mitt i centrum!
Det som inte slår mig förrän precis nu är att jag och storasyster borde ha återvänt dit senare, när det var igång! Vilken utsikt över staden man måste ha haft om man åkte i en av de där korgarna.

Min syster Jenny pluggade i Lille hela hösten, så jag var där en vecka och hälsade på henne. Det var härligt att bara få resa till ett annat land och uppleva den franska vardagen... och jag fick dessutom repetera mina franskakunskaper, vilket är orsaken till att jag skriver om det här just nu. Har nämligen börjat ge mig på en av de franska böcker jag ska läsa för min sommarkurs. l'Amant av Margeurite Duras, vars filmatisering vi ska se på måndag eftermiddag och diskutera på onsdag förmiddag. Jag lyckades få tag på den billigaste kopian från ett antikvariat i Philadelphia (eBay är verkligen fantastiskt!) och blev lättad över att se att den har ett relativt enkelt språk.

Jag har dessutom bestämt mig för att skriva examinationsuppgiften, en uppsats på 5-8 sidor, om den franska boken Un Long Dimanche de Fiancailles (sv. En långvarig förlovning) av Sébastien Japrisot, i jämförelse med den nyligen så populära filmatiseringen av Jean-Pierre Jeunet. Tror däremot jag håller mig till att skriva på svenska, även om man får skriva på originalspråk... ;-)

Som tur är har vi bara lektioner kl 10:15-16:00 på måndag och onsdag, sen är det självstudier som gäller fram till mitten av augusti (då det är en veckas lektioner med fem olika språklärare)! Så jag ska försöka göra bort att läsa alla böcker och skriva uppsatsen så snart som möjligt. Det som fortfarande är mitt främsta fokus är min praktik, som jag kan skriva mer om vid ett annat tillfälle. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback