Manus-feedback

Vi hade en riktigt rolig dag i torsdags, då tre kvinnliga bedömare var på plats som läst fyra manus vardera... (Tyvärr kunde en inte komma, så fyra klasskamrater får sin bedömning senare.)

Det som blev intressant med min bedömning var att hon som läst mitt manus verkade ha gjort det med en specifik förväntan efter att ha läst mitt synopsis, som inte stämde riktigt med vad jag tänkte mig när jag skrev manuset. Min historia baserade jag mycket på emotionella kulturkrockar, medan hon hade hoppats på något mer humoristiskt. Men då fick jag helt enkelt sålla bland det hon sa för att hitta den konstruktiva kritik jag kunde ta till mig (t.ex. att inte vänta till avsnitt två med en del saker eller att låta bi-karaktärernas originella drag synas mer), och försöka möta hennes övriga kommentarer med konkreta förklaringar.

Min bedömare hade t.ex. inte uppfattat att det fanns en emotionell båge för huvudpersonen i första avsnittet och genom hela serien som jag beskrivit. Eller att det var meningen att man inte skulle vilja se en viss ihopparning tillsammans, utan istället lägga märke till ett alternativt kärleksintresse för huvudpersonen. "Man blir inte intresserad av kärlekshistorien." En kommentar jag ser som något positivt för att det var meningen att man inte skulle det, och negativt för att hon verkade tro att man skulle känna något för de två. ;-)

Mest frustrerande var nog att hon inte lagt märke till bi-karaktären Hamlet som något speciellt... men vid en omskrivning av manuset ska jag som sagt göra bi-karaktärerna tydligare i deras scener. Och jag tror man måste ha ett visst ungdomsserie-intresse/seende för att lägga märke till vissa inslag som är klassiska för ungdomsserier (och gör att jag älskar den genren).

Nu är jag jättepeppad på att göra en omskrivning av första avsnittet. "Peppad" är inte ens rätt ord - jag känner ett starkt behov/tvång att göra en omskrivning... måste ge mig i kast med det i helgen. Jag ska framför allt försöka hitta en egen handling för avsnittet, avskilt från resten, så man känner att det är mer än bara introduktion inför resterande avsnitt. Mer drivande huvudkaraktär, tydligare bi-karaktärer kommer därefter. Och som vid alla omskrivningar lär mycket av dialogen också omarbetas. Men jag ska ändå hålla fast vid de ungdomsserie-tankar jag haft i den första versionen och inte ändra på de bra grejerna, förstås. :-)

Kommentarer
Postat av: Dan

Vad roligt! Trevligt att se att du brinner för det också! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback