Still Life

47841-26


Ibland kan man inte annat än vara arg på den amerikanska tv-kanalen Fox. Tv-cheferna där är ökända för att lägga ned serier i förtid och allmänt behandla sina dramaserier dåligt. Man kan ta Firefly som exempel, där de visade avsnitten i oordning och avslutade med pilotavsnittet..! Andra exempel är kritikernas och tv-tittarnas darling Wonderfalls, förra sommarens originella kriminalserie The Inside, snygga komediserien Kitchen Confidential, etc. etc.

I det här fallet tänker jag själv "typiskt att det var en serie tänkt för Fox" om Still Life. En dramaserie skapad 2003 av Marti Noxon (showrunner för Buffy från sjätte säsongen), om en familj där den ene sonen dog ett år tidigare och nu finns med som en voiceover-närvaro som följer med i familjens liv efter hans död.  

Det producerades bara ett pilotavsnitt av Still Life och sedan plockades serien inte upp för vidare produktion. Men avsnittet var omtalat bland kritikerna i USA och en kopia läckte ut på internet. Själv fick jag det idag av min klasskompis Sofia (tack!) och har precis sett det... Wow! En riktigt bra historia, välskrivet, bra skådespelare som tv-fansen känner igen, mycket känsla, osv. Jag vill se mera!

Tyvärr finns det alltså inte mera... Nu har jag däremot fått mersmak för att se fler omtalade pilotavsnitt som aldrig nådde sin plats i tv-apparaterna. Framför allt Global Frequency, som blev ett klassiskt offer för förändringar i ledningen på den aktuella tv-kanalen (då den nye programchefen alltid stryker det mesta som den tidigare chefen gett tummen upp för...). Skaparen av den serien, John Rogers, har rentav en egen blogg där han reagerar på
nedläggningen och att pilotavsnittet ändå fick en publik online. Med tanke på att GF baseras på en serietidning av Warren Ellis gissar jag att Sofia som skickade Still Life till mig vill ta del av det pilotavsnittet när jag fått ner det... Sharing is caring. ;-)

Kommentarer
Postat av: Dan

Mm tråkigt att bra serier läggs ner sådär. Tur att internet finns så man kan kolla in dem iallafall!

Precis som du sa, sharing is caring hehe :)

Postat av: Sofia

på tal om pilot avsnitt... abc har släpt fall prime time schedule. har du sett det? http://www.thefutoncritic.com/pr.aspx?id=20060516abc01

Finns säker bättre artiklar där ute som inte spenderar hela sitt fokus på vem den nye "bachelorn" är men... så ser hösten ut (grey's anatomy kanske mot supernatural, så publiken inte överdoserar jdm :P )

var det någon som sa global frequency? ;)

2006-05-16 @ 16:00:37
URL: http://storkamp.livejournal.com
Postat av: Malin

Sofia - Jupps, såg det. Synd med Grey's vs. Supernatural, men folk har ju TiVo där. Nya "Brothers & Sisters" är en Marti Noxon-serie. "Big Day" verkar intressant berättarmässigt (hela serien utspelar sig under en och samma dag). Och "Six Degrees" har JJ Abrams! Aaah.. blir nog ett blogginlägg snart om alla kommande serier jag har ögonen på... ;)

2006-05-16 @ 16:17:40
Postat av: Sofia

Six Degrees verkade lite kul, och The Nine (eller vad den nu hette) verkade vara en cool idé, men jag är lite tveksam till presentations texten på den... Big Day kändes lite som en 24 rip-off, och den där krim-serien där han återupplever samma dag var intressant men förstår inte riktigt varför den är bättre än Tru Calling... (jag gör mitt inlägg här i din blogg i stället för i min egen ;P )

2006-05-16 @ 23:07:41
URL: http://storkamp.livejournal.com
Postat av: Sofia

Också... Vet du hur trollbunden jag har blivit av Sill Life bilden du har där uppe? *mmmmmm* Jensen...

2006-05-16 @ 23:10:09
URL: http://storkamp.livejournal.com
Postat av: Malin

Haha, han som ser så barnslig ut där. Like.. 15? :P

2006-05-16 @ 23:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback