The Meq

47841-25


I väntan på Time Dancers, bok nummer två i en fantasyserie av Steve Cash, ska jag nu läsa om den första delen - The Meq. Jag köpte den för ett par år sedan efter att ha läst en recension i den brittiska scifi/fantasy-tidningen SFX. Och efter att ha läst den ville jag genast ha nästa, men har fått vänta i flera år... men nu i slutet av maj är det äntligen dags! 

Det är fantasy, fast originell sådan... Historien börjar i slutet av 1800-talet och utspelar sig i vår värld. Fantasy-biten är att huvudpersonen hör till ett speciellt folkslag som när de fyllt tolv år slutar att fysiskt åldras. Underrubriken på första boken är "A lyric fantasy" och det är precis vad det är... samtidigt som historien och karaktärerna är engagerande så har språket en nästan poetisk känsla - jag tänker tillbaka på hela första romanen som vacker.

Idag hittade jag några äpplen i min kyl, som jag gissar att min klasskompis Marie glömde kvar här tidigare i veckan. Men hittar jag äpplen i min kyl förvandlas de snabbt till äppelpaj! Så nu ska jag fika lite kaffe och äppelpaj med glass, och börja min omläsning av The Meq. Tack för äpplena, Marie! ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback