Miyazaki-kavalkad

image84
Kiki's Delivery Service

image86
My Neighbor Totoro

 image87
Howl's Moving Castle

Om någon förtjänar titeln som en av vår tids största filmskapare så är det Hayao Miyazaki. Han har gjort en lång rad japanska animéfilmer som är ren filmmagi. De städer som fortfarande har Astoria-biografer visar nu den klassiska My Neighbor Totoro, så har man chansen bör man gå och se den. Och Canal+ visar Howl's Moving Castle, upptäckte jag senast jag var hemma hos mina föräldrar och äntligen fick se den. Och idag har jag plockat fram min Miyazaki-box och sett Kiki's Delivery Service. Underbara filmer!

Det är dessutom utmärkt inspiration för en kortfilm för barn jag skriver på den här veckan. Tror rentav jag ska ta mig till Schmäck i morgon och sitta där och skriva. Jag brukar inte sitta själv på caféer, men jag har bara sån Schmäck-abstinens nu i dagarna. Kan man bli beroende av ett café? Jag träffade klasskompisar (Sofia, Magnus, Diana och Pontus) och fikade på Mekka i tisdags, och det var kul och mysigt och så men jag kände ändå att jag saknade Schmäck lite. Kanske var kaffet, det smakade inte riktigt som det ska. ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback