Bloggtips: Neil Gaiman

Det känns lite överflödigt att tipsa om den här bloggen, som förmodligen är världens mest lästa författarblogg... men jag ville citera honom och då passar jag på att göra det till ett helt "kolla-in-den-här-bloggen-om-du-inte-gjort-det-tidigare"-inlägg.

Jag talar självklart om
Neil Gaiman. Man blir inspirerad bara av att läsa historier om hans hund; han är på den Astrid Lindgren-nivån. Han har dessutom bloggat sedan 2001, så det finns mycket att gå tillbaka och läsa där.

Det jag ville citera var från en artikel där han kommenterar skillnaden mellan att skriva en roman och att göra en filmadaption...

"'Writing a novel is a voyage of discovery,' said Neil Gaiman, who has written piles of them (including 'American Gods,' 'Anansi Boys,' and 'Neverwhere') and sold millions.

But turning a novel into a film is like 'running a very sharp-edged maze leading through a minefield, with people shooting at you, in a freezing downpour, having no sense of where the exit might be, pursued by hounds, while blindfolded.'"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback