Filmfestival & Buffyträffande (igen)!

Har snart varit hemma i en vecka, men det har tagit ett tag att återhämta sig från en vecka i Göteborg och en helg i Stockholm. Det var roligt men intensivt, och jag lyckades dessutom dra på mig en hemsk förkylning som fortfarande inte riktigt gett med sig. Så den gångna veckan har jag försökt ta det lugnt, dagarna har varit sömn, läsande, tv och skrivande. Ibland promenader i det friska vintervädret... kylan har äntligen kommit till Umeå! :-) (Kallt för att vara Umeå i alla fall, tss...)

Fredag 26 januari kom jag till Göteborg och Lördag 3 februari åkte jag därifrån. Den sista halvtimmen där satt jag ensam utanför centralstationen med kaffe och frukt från Pressbyrån. Var tvungen att ta av mig jacka och halsduk, det var så varmt... rena vårvädret med strålande sol. Satt där och kände solen, sade hejdå till staden Göteborg, samtidigt som jag tittade på människor och ringde och pratade med mina föräldrar. De var i Kronogård, ute med skotern på en av isarna där, satt på renskinn och pimplade. Vi fick säga hejdå när min mamma jublande fick napp... och några minuter senare fick jag ett mms med en rolig bild där hon höll i en stor röding. Kontrasten över hela situationen gick inte förlorad på mig. Storstad med kaffe i en pappersmugg och kullerstenar under fötterna. Och en isklädd sjö i Norrbotten med uppborrade pimpelhål och varm choklad som dricks ur kosor.

Filmfestivalen var en mycket trevlig upplevelse även detta år. Vi i klassen befann oss i Filmhögskolans lokaler söndag-tisdag. Träffade inbjudna gäster och presenterade oss själva, minglade och bytte visitkort. Det var roligt att träffa människor som söker manusförfattare! Tyvärr hann jag bli sjuk i början av veckan. Tisdag borde jag nog ha stannat i sängen, febrig och nästan utan röst som jag var... men jag ville ju inte missa något. ;-)

Första helgen var vi på två olika mingelfester, en som SVT ordnade för sin novellfilmssatsning och en annan för kortfilmstävlingen Startsladden. Den andra ägde rum på biografen Bergakungen, där alla vi som hann få en plats i den lyxiga vip-biografen fick se alla nominerade filmer. Så borde alla biografer se ut! Höga skinnstolar som gick att luta bakåt, träbord, perfekt bild och ljud... och så en bar med lounge precis utanför, så det bara var att hämta något att dricka och tilltugg - popcorn och fat med bl.a. sushi. Marvellous! ;-) Några av filmerna gillade jag riktigt mycket... framför allt Spegelbarn - en handritad animerad film som gav mig rysningar - och Kunskapens pris, som är en science fiction-film med snygga masker och omsorgsfullt skapade miljöer. Den var dessutom Marielle och Magnus med i, så det var lite extra kul. Magnus i en marsvinsdräkt, haha... Den filmen blev förresten publikens val som bästa kortfilm under hela festivalen.

Annars hann jag bara med att se en långfilm på festivalen. Jag och Marie tog plats i en fullsatt salong på biografen Capitól och såg den tjeckiska Marta, skriven och regisserad av Marta Nováková, som fanns på plats för en frågestund efter filmen. Och den var väldigt bra, så det var intressant att höra henne berätta om hur historien växte fram och vilket arbete som låg bakom skapandet av filmen. Det är tydligen dyrt att göra film i Tjeckien också. ;-) Sex år tog det för dem.

Även om det inte blev fler filmbesök så hann jag vara på en rad seminarier under filmfestivalveckan. Den största favoriten blev det på sista lördagen, när mega-filmskaparna Milos Forman (Gökboet) och Jean-Claude Carrière (Blecktrumman) tog plats på scenen. De pratade om allt från 60-talets New York och Prag, till hur de tävlar om vem som ska få flest barn. Otroligt inspirerande att höra dem berätta om att leva mitt i historiska skeenden, och om sina livserfarenheter om skrivande och filmskapande.

Ett annat seminarium som fick mig att tänka mycket handlade om ungdomsfilm. Egentligen skulle det handla om hur tonårsflickor skildras i svensk film, men det utvecklades till att ifrågasätta svenska ungdomsskildringar över huvud taget. Det var framför allt en kommentar från en ung kille i publiken (och efterföljande dialog med ungdomsfilmskonsulenten från SFI) som jag kände att jag tog till mig och har tänkt mycket på nu när jag fortsatt skrivandet på min egen ungdomsfilm. Han sade rätt mycket, men med så mycket inlevelse... och en så stark önskan om bra svensk film om och med ungdomar som inte bara har det dåligt.

Min sista fredag i Göteborg avslutade jag med att dra med mig några klasskompisar för att träffa mina kära Buffyvänner. Bara två av dem hade jag träffat tidigare, men jag har ju ändå känt alla online i flera år, så det var jättekul att bara hänga, äta thaimat, spela spel och sjunga SingStar. Nu känner jag mig ännu mer motiverad att flytta till Göteborg, så jag kan träffa dem alla oftare.

Helgen 3-4 februari förflyttade jag mig till huvudstaden, där jag möttes på Centralen av en grupp människor med skyltar. Galningar. Vänner. Galna vänner. "Väntar ni på någon kändis?", hade en tant frågat innan jag kom fram. Och så fick jag träffa ännu fler vänner varav de flesta för första gången. Det är så konstigt det där... vi pratar ju med varandra varje dag, så när man väl träffas irl (in real life) är det inte som att det är första gången. Men ja, hur som helst, sen var det riktig Buffyträff, fest, hemma hos Ankis. Ca 20 pers i en etta... många skratt och kramar och samtal till halv sju på morgonen, då vi somnade på sängar och soffor och madrasser och annat på golvet. Söndagen blev en riktig bakisdag med tecknade Asterix-filmer. Underbart!

Mitt tåg mot Umeå gick inte förrän kl 22 på kvällen, så jag hann dessutom ut till Vendelsö en sväng för att hälsa på min moster med familj. Tacosmiddag, mums! Och jättekul att träffa mina kusiner Linda och Frida. Synd att vi bor så långt ifrån varandra. Men nu börjar de bli stora, Linda fyller 18 år i höst (!!), så då kanske de också börjar röra sig kors och tvärs över vårt långa land.

Jag avslutar det här lååånga inlägget (hey, det var en lååång vecka!), med några härliga bilder från min helg med Buffyvännerna i Stockholm. Inte jag som tagit bilderna, men det gör nog inget att jag kopierar in några här. :-) Ska försöka få tag på bilder från filmfestivalen med klassen också, så lägger jag in dem i ett senare inlägg.

47841-74
Någon kom på den kloka idén att vi ska ha ett gangface som vi hälsar på varandra med. Eh...

47841-73
En gitarrspelare och en operasångerska - bästa kombinationen för lite festsång!

47841-72
Sömniga sötisar!

47841-76
Kramiga träffveteraner. Så fina!

47841-75
Minns inte vad vi skrattade åt... möjligen en saccosäck... =D

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ni verkar ha haft det HUR KUL SOM HELST! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback