Sweeps & re-makes

Har precis sett Grey's Anatomy 3x16 och är helt gaaahh! Det är så bra! Nu är det en sweeps-period i USA, så då händer det extra mycket i avsnitten. (Sweeps har med tittarsiffror att göra - fyra perioder per år då man mäter tittarvanorna extra mycket, så då brukar tv-kanalerna också krydda innehållet i alla program lite extra.) Jag såg förresten om finalavsnittet av Grey's andra säsong när det gick på femman i förra veckan och det var fortfarande lika bra... ni som sett det vet vad jag pratar om! Det gjordes förresten också för att visas under en sweeps-period... men just första och sista avsnitten av tv-säsonger brukar man hur som helst lägga lite extra krut på.

I dagarna har mitt serietittande annars mest blivit första säsongen av amerikanska The Office. Köpte boxen (heter det fortfarande box när det är bara en skiva? Hm...) från Discshop och fick den i brevlådan nästa dag. Tyvärr är det ju bara sex avsnitt av första säsongen, så den tog slut alldeles för snabbt. Andra boxen släpps i mars här i Sverige, så jag ska vänta tills dess med att köpa den. Men då har jag åtminstone 22 avsnitt att se och en massa extramaterial.

Jag tycker det är roligt när amerikanarna bestämmer sig för att göra re-makes av brittiska serier. Även om man gillar originalet så har de i USA större budget och möjlighet att göra fler och längre säsonger, så att de serierna får eget liv och till slut blir en annan serie än originalet. Så det är möjligt att tycka om de olika versionerna lika mycket, men av olika orsaker. ;-)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Visst. Om man ignorerar att de ibland tar Riket och gör Kingdom Hospital... :P

Har underligt nog inte hunnit se Tall Tales än. Ska skriva som en tok för att kunna skicka saker till er och J imorgon (inte idag, jag har nog varit lite tidsoptimist om jag har sagt det) och så ska jag ut med Maja och Maria ikväll (säg till om du vill hänga på, men vi kommer att röja dansgolv så jag vet inte om du är intresserad?). Så det blir nog inte för än imorgon... Varför ska real life alltid komma ivägen för serietittande?!

Nog svammel, mer skriva nu *djup suck* Eller lunch kanske...

Postat av: Malin

Sofia: Ooh, tack för påminnelsen, jag har länge tänkt att jag borde se hela Kingdom Hospital. (Hamnar på "att köpa"-listan.) Lite av min poäng var att de omgjorda serierna får en chans att bli en egen serie (bra eller inte) tack vare fler avsnitt. Och i det här fallet en stark kreatör (Stephen King istället för von Trier) som vågade ändra på det som redan fanns där, så det verkligen blev en adaption... och som höll tv-bolaget på avstånd för att få göra som han ville. De avsnitt jag sett av KH gav mig inte någon bestämd åsikt, mer än att jag vill se alla avsnitt för att få helheten. SK var ju med och skrev alla manusen själv, så helhetsupplevelsen känns extra viktig. Jag har fortfarande förhoppningar om bra saker med serien. ;-)

Ooh, och du MÅSTE se Tall Tales. Hysteriskt roligt!!!

2007-02-17 @ 14:46:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback