Scifi/fantasy på burk

47841-70
Doctor Who (2006)

Har precis sett ett avsnitt av Doctor Who (2x05). Som slutade med en cliffhanger, så nu måste jag snart se nästa. Men jag klagar inte, det är sjukt bra! Trevligt att britterna gör såhär bra science fiction... och att det är så pass accepterat i Storbritannien. Doctor Who vann t.ex. förra årets Bafta-pris (motsvarigheten till Emmy) för
Best Drama Series (klicka för att se tacktalet), och seriens skapare Russell T. Davies fick hederspriset The Dennis Potter Award (klicka för att se härlig presentation och tacktal!).

Det minns jag att jag tyckte om när jag bodde i London (2001-02), den där känslan av att alla var medvetna om att sci-fi och fantasy är på samma nivå som annan fiktion. Jag antar att den tidigare Doctor Who-serien (1963-89) är en av orsakerna till att det blivit mer av en självklarhet i det brittiska samhället. Hey, det var rentav under min tid i London som jag fick upp ögonen för Buffy... överallt man vände sig var det reklam (på bussar och busskurer och husväggar) och prylar att köpa som var antingen Harry Potter, Lord of the Rings eller... Buffy. Som dessutom gick på tv två gånger per dag på BBC och även varje dag på kabelkanalen SkyOne. Och tidningarna skrev om det som "television's greatest drama", osv. Jag blev nyfiken. Och sen blev jag fast. ;-)

På tal om fantasy-tv-serier så fick jag ett mail från Sofia idag med en rolig nyhet. Åtminstone för mig som är ett fan av bokserien... George RR Martins episka fantasyserie A Song of Ice and Fire ska nämligen bli tv-serie på HBO!!!!! Böckerna är mina favoriter bland pågående fantasyserier, så det här ska bli en spännande process att följa. Det är en historia med en miljö och handling som lämpar sig utmärkt för HBO, i stil med t.ex. Rome och Carnivále. Så det här kan bli riktigt bra.

Kommentarer
Postat av: Systeryster

Hm, är det med några avsnitt av det där på grey's skivan?

2007-01-19 @ 19:45:37
Postat av: Malin

Siss: Hm... det skulle vara pilotavsnittet (det allra första) i så fall, det kan du/ni se. Jag vet att det finns på nån skiva. :-)

Jag läste förresten om nån ny fransk tv-serie med scifi-inslag, "Des fleurs pour Algernon", om en laboratorieråtta som blir människa om jag förstod det rätt. Det lät ju skoj. ;-)

2007-01-19 @ 20:12:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback