Tsotsi

47841-69

Nu har jag tagit mig tid att se förra årets Oscar-vinnare för Bästa utländska film, Tsotsi. En sydafrikansk film (brittisk samproduktion), skriven och regisserad av den okände Gavin Hood. Och det känns bra att säga att den förtjänade sin Oscar. Jag tror jag förväntade mig en afrikansk version av Cidade de Deus, men det enda de visade sig ha gemensamt är att båda delvis handlar om gäng i förortsslummen. I Tsotsi är det Johannesburg och inte Rio de Janeiro det handlar om, men stadsskildringen är på en betydligt mindre nivå. På ett bra sätt - jag tycker de begränsade miljöerna och karaktärerna är ett plus för filmen.

Man får följa en ung man, Tsotsi, under en vecka. Han är en småskurk som har ett litet gäng - de försöker kräva andra på respekt men det går inte vidare bra. Allting förändras när Tsotsi stjäl en bil, skjuter den kvinnliga ägaren och senare upptäcker ett spädbarn i baksätet.

Jag gillar hur hela historien fokuserar på en person och hans värdering av sitt liv, omvärdering av sin egen person. Vi får ett par enstaka flashbacks som var och en motsvarar något som sagts i nutid och som har betydelse för den förändring huvudpersonen går igenom. Och samtidigt som man får sympati för Tsotsi så är man aldrig säker på vad han ska göra. Man följer honom hela tiden, men vad han tänker göra vet man aldrig förrän han gör det... och det är det som utgör spänningen i filmen, det som står på spel är Tsotsis "decency" - ett ord som upprepas om och om igen. Anständighet. Man vill verkligen att Tsotsi ska komma till en punkt då man kan säga att han är en anständig person.

Mycket bra film! Den hamnar på min inköpslista. Men nu ser jag att dvd:n bland annat har ett alternativt slut som extramaterial... usch, sånt brukar jag inte gilla. Jag har fortfarande inte tagit mig för att se det alternativa slutet som finns på min 4-disc-utgåva av Titanic (vad kan det vara, skeppet sjunker inte?).

Kommentarer
Postat av: Dan

Mm, den där har jag velat se men det har bara inte blivit av. Men jag får väl också ta mig tid nångång.

Se inte Butterfly Effect 2. Jag gjorde misstaget förra helgen hehe.

Postat av: Anonym

Dan: Oj, finns det en Butterfly Effect 2? Nu när du säger det så ringer en liten klocka, men jag har nog förträngt det. Det är ju en sån film (ettan) som fungerar utmärkt som en engångsgrej och inte lämpar sig för uppföljare. Så den ska jag undvika - tack för "tipset". ;-)

2007-01-11 @ 17:26:50
Postat av: Anonym

Det lät som en bra film! Tack för filmerna som ni gav mig i julklapp förresten, de har kommit nu :)

2007-01-14 @ 13:55:03
URL: http://jennywvw.webblogg.se
Postat av: Malin

Siss: Yes, som jag skrivit nu i din blogg också så var les films francais från nos parents. ;-) Jag passade förresten på att se "Être et avoir". Lite seg, förstod inte riktigt varför den blivit så hyllad, men ändå trevligt med fransk film.

2007-01-16 @ 19:12:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback