Potter & Blandat

Mindre än tre veckor tills den sjunde och sista Harry Potter-boken släpps. Jag är mitt uppe i omläsningen av hela bokserien. Men jag väntar med femte boken tills efter jag sett den nya filmen nästa fredag. Man vill inte sitta i biosalongen och jämföra med boken. Å andra sidan tyckte jag inte om den femte boken (eller sjätte) så mycket, så jag har alla förhoppningar om att filmerna bara kan bli bättre än så. Oj, en JK Rowling-diss, det var inte meningen. Så mycket. Hon kan skriva fantastiskt bra, men tyvärr inte alltid. Och när hon bara skriver på samma serie får man lite blandade känslor om vad man egentligen tycker om den eftersom den varierar så i kvalitet. Jag ser fram emot att läsa vad hon skriver efter Harry Potter. Något helt nytt, som inte blivit filmatiserat samtidigt som hon skriver... man får en känsla av att det är det som påverkat de senare HP-böckerna till en viss grad.

Själv skriver jag på lite av varje nu. Har fått en ny idé till en långfilm som jag verkligen känner är något. Så den tänkte jag sätta mig i morgon och skriva ett synopsis för. Gräset längs med älven ser trevligt ut. Jag ska hur som helst in till stan för att träffa en av mina sommarkurskamrater, Ida, och lämna över lite teknisk utrustning. Alla gör vi varsin 10 min dokumentärfilm som ska vara färdig i mitten av augusti. Ida har rentav skrivit en essä om sin dokumentär, som finns att läsa
här. Min egen lilla dokumentär handlar också om det förgångna, fast mer en plats än någon speciell person. Mer om det när den är färdig och jag faktiskt vet att det blev som jag tänkt mig. ;-)

Nu är det mindre än en månad tills min syster Jenny gifter sig med sin Klas. Jag tror på solsken. Trevligt tillfälle för släkt och vänner att träffas! Jag kommer dessutom få tillfälle att prata franska, eftersom Jennys vänner från Puerto Rico, Rumänien och Belgien kommer till Boden för bröllopet. Det ska framför allt bli roligt att träffa hennes åttaårige gudson.

Ah, jag tycker det är rätt härligt med juli. Hoppas ni har det lika bra i sommarvärmen!


Kommentarer
Postat av: Mattias

Ville bara hälsa och tacka för en trevlig blogg! Bloggar om film-manus är absoluta favoriter :)
Och vad gäller Rowling, det är verkligen en annorlunda sits hon har hamnat i, med filmer och skrivande blandat i vartannat. Måste vara svårt att behålla sin inre värld intakt, samtidigt som någon annan tolkar och visar upp över hela världen.

Postat av: Jenny

Jag tänkte också gå och se Harry Potter-filmen. Synd att du skulle se den i Umeå, men jag får lura med mig någon annan i stället :)

2007-07-07 @ 15:53:48
URL: http://jennywvw.webblogg.se
Postat av: Sofia

Av någon anledning hade jag fått för mig att bok sju skulle släppas idag. Men det var ju fel... Aaaaaand now I'm bored...
Såg OotP igår. Den var... Bra? Antar jag... Tempot kändes lite off ibland och... Eh... I'm not doing this here, nevermind ;P

2007-07-17 @ 12:48:34
URL: http://storkamp.livejournal.com
Postat av: Malin

Mattias: Roligt att du hittat hit. :) Kikade in lite på din blogg också - kul läsning! Såg rentav både Steve Martin och Dostojevskij, några av mina favoritkillar. :D
Sister-ister: Ja, det hade förstås varit kul att se den på Saga också, längesen jag var dit sist. Men vi kan ju gå och se nån annan nästa gång jag är hemma istället.
Fia: Noes, do it here! Eller har du bloggat om det, jag har inte haft tid att internetta så mycket i veckan... hur som helst håller jag med om off-tempot. Och den hade behövt några till omskrivningar för att bli en ännu bättre film, men det var väl så bra den kunde bli på den korta manusskrivartiden... de vill ju spotta ur sig filmerna så snabbt som möjligt. OCKSÅ, jag har inte läst tDH än, så ix-nay on the spoiler-ay! ;-)

2007-07-25 @ 00:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback