Röd måne

Det är månförmörkelse i natt... men trots ihärdigt spanande genom fönster och klängande från min balkong ("Hm, undrar hur långt jag kan luta mig ut?") kunde jag inte se den någonstans. Hörde däremot från Marielle att den verkligen är röd. Spännande! Jag blir alltid så fascinerad av naturfenomen. Eller bara natur, punkt, med tanke på hur besatt jag är av t.ex. Pingvinresan. Och djur som inte är insekter eller fiskar eller fåglar (förutom örnar och såna rovdjursfåglar) över huvud taget... man kan bara titta på dem i evigheter för att se vad de ska hitta på. När jag var liten gjorde jag och min syster så med fiskar också om vintrarna... grävde fram ovanivatten (vatten på isen) att lägga uppfiskade firrar i, så de fick leva ett tag till och vi fick ge dem namn och se vad de gjorde. Jag minns speciellt två fiskar, Otto och Matilda. En av dem tappade plötsligt ett öga.. tror det var Matilda...

På tal om den röda månen så kom jag nu ihåg att jag skrev en novell på gymnasiet som hette just Röd måne. Fast den hade ingenting med månförmörkelser att göra... framtidsscenario med en världsepidemi... och jag fick in lite politiska teman i den med konsekvenser av kriget i Kosovo, som var som mest aktuellt när jag skrev den novellen. Tror jag ska skriva om den någon dag när jag har tid över, göra den lite mer icke tidsbestämd.

Skola på måndag! Det blir en omställning, efter fyra veckors självstudier. Men roligt att träffa klassen igen! Jag ska hålla ett föredrag i två timmar på onsdag förmiddag, om fankulturer... det gäller bara för mig att begränsa mig - det finns så mycket att säga om det ämnet. Men kul blir det, att få berätta lite mer om ett av mina största intressen. =)

Kommentarer
Postat av: Diana

Tack för en jättebra föreläsning du gjorde, den gav mig massor! Lärorikt och jag fick massor av aha-upplevelser. Du är så duktig! KRAM!

Postat av: Malin

Åh, tack, Lady Di! :D *kram*

2007-03-09 @ 15:41:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback