Vår i Umeå

Vår i Umeå betyder att jag kan sitta ute på min balkong och skriva manus. Och ibland tar jag en paus för att läsa några kapitel ur en bok. Jag har den märkliga vanan att läsa många böcker på samma gång, så jag plockar upp det jag känner för att läsa för stunden. Fantasyserier, självbiografier, ungdomsböcker, svensk skönlitteratur, obskyra antikvariatfynd, osv. Det är sällan jag läser en bok från början till slut, hur bra den än är. Ett kapitel här och ett kapitel där, det funkar bäst för mig.

Idag har jag suttit på
Schmäck i några timmar med Clara, Diana, Johanna och Sofia. Jag och Diana kunde som vanligt inte hålla oss från något sött till lunch... kaffe och schmakelser (med mörk och vit choklad och hallon, mmm). Det var roligt... man kände sig inspirerad att åka hem och skriva sen, efter att ha träffats sådär för att prata om allt och inget.

Jag har varit hemma hos familjen i Boden i två veckor och har bl.a. hunnit med att fira min pappa som fyllt femtio. Min mamma fyller också femtio senare i år, så tillsammans har de fått en Thailandsresa i present av oss barn. Man kan inte låta bli att själv bli ressugen när man ser alla bilder.... men nu har jag äntligen bokat en resa åt mig själv också! Jag och en kompis åker till Italien den 4 juni och blir där i tio dagar. Vi ska ta oss från Milano till Rom på den tiden, så det blir riktigt kul att få resa omkring och se olika delar av landet. Ingen av oss har varit till Italien tidigare, så det ska bli spännande! Nya upplevelser mår man bra av. Och det blir lite av en examenspresent åt mig själv, med tanke på att sista skoldagen är 1 juni. =)

Vår i Umeå betyder också att objekten för mina fobier vaknar från sin dvala. Både insekter och igelkottar. Brr. Jag såg ett program på Discovery om fobier och där uppmanades man att möta sina rädslor i etapper... det tar t.ex. emot för mig att skriva ordet igelkott, men gör jag det nog många gånger så bör det enligt teorin bli enklare. Igelkott. Igelkott. För nåt år sen skrev jag en dikt för att närma mig min fobi, ska se om jag hittar igen den.... Aha! Det får bli en passande avslutning på det här varierande blogginlägget... ;-)

Igelkottsmysteriet

När jag är konstig

Undrar jag över igelkottens ben

Är de bruna och seniga?
Har de fötter och tår?

När jag glömmer att vara konstig

Pratar jag om vädret

Och undrar vad som kom först -
igeln eller kotten?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mohahahah, sicken rolig dikt! Ja, vad kom först, igeln eller kotten? :)

2007-04-12 @ 21:37:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback