Strejk strejk

Vintern är här igen. Igår kväll satt jag på Kafé Station med Sofia, med tända ljus och julpynt. Varm choklad med grädde kändes passande. Vi satt båda och skrev i varsitt block, men som vanligt blev det mycket prat om fankulturer också. Manusförfattarstrejken i USA påverkar hela den internetvärlden på olika, stundtals underhållande, sätt. Men de flesta fansen verkar ändå stå på manusförfattarnas sida och stöttar dem på många vis. Kolla bara in fans4writers, som skapades av Joss Whedon-fansen men snabbt blev centralt för alla olika tv-fandoms. =)

"None of the writers - or anyone - I've spoken to have ever heard of fans organizing and supporting a strike the way you guys have. Supporting our right not to entertain you. Seriously, that's rare."
- Joss i en mycket läsvärd kommentar om strejken och om manusförfattarens roll i världen.

Men nu när förhandlingssamtalen mellan de olika parterna återupptagits kan de förhoppningsvis komma överens om något snart, så att strejken kan upphöra. Det går rykten om att det ska ske innan jul, men man vet aldrig med de där bolagsnissarna. (För de oinsatta så handlar det främst om att manusförfattarna vill ha ersättning för distributionen som sker via nya medier. 2,5% är den magiska siffran... just nu får de 0% av det som de stora bolagen tjänar på det de skrivit.)

Jag pratade lite om det här i förra veckan när jag besökte en åttondeklass på en högstadieskola i Boden. Det var verkligen jätteroligt att vara där en lektion och prata med dem om film och tv, författande, osv. De ställde jättebra frågor och verkade intresserade av det mesta. Det var intressant för mig också att känna av hur de ser på tv till exempel. De flesta 14-åringar verkar följa tv-serier på tv:n och inte genom nedladdning. Heroes och Simpsons var populära serier bland dem... och Svampbob Fyrkant. =)

Slutligen en liten update angående mitt föregående inlägg:
Jag gick på Marielles Halloweenfest utklädd till... Marielle. Rolig kväll.

Kommentarer
Postat av: Agneta

Vintern har varit här jättelänge nu... det är tillochmed nytt år. Så du borde uppdatera din blogg! (Förutsatt att du har dator...)

2008-01-03 @ 17:28:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback